„Felszentelt Betűk” meglehetősen patetikus címmel, de annál gyakorlatiasabb kiállítás rendezéssel nyílt tipográfiai tárlat október elején Párizsban a Bibliothèque Forney-ban, ami a jövő év elejéig tekinthető meg az EPSAA Ecole parisienne Graphisme és az École Estienne közös szervezésében.
A kiállítás a két nagymúltú francia betűöntöde a Fonderie Tuleu és a Girard et Cie 1923-as egyesüléséből létrejött Fonderie Deberny et Peignot több évszázadot felölelő archívumába enged betekintést.
A betűöntöde olyan nagynevű tervezők és betűcsaládjait jelentették meg, mint a Naudin Bernard Naudin-tól (1924); Peignot és a Bifur Cassandre-tól (1926-1928); UniversAdrian Frutiger-től (1957).
Charles Peignot 1952 és 1974 közötti vezetésével a francia tipográfia meghatározó műhelye volt. 1974-es pénzügyi csődje előtt a svájci Hass öntöde vásárolta meg 1972-ben. Erre az időre tehető a Lumitype, René Higonnet és Louis Moyroud fényszedős kísérletei, amiben az amerikai Photon cég is részt vett társtulajdonosként. 1985-ben a Stempel felvásárolta a Haas öntődét, ami 1941-től már Linotypes tulajdonában volt, így a betű licenszek és szabadalmi jogok átkerültek az Egyesült Államokba. A Linotype 2007-es felvásárlásával pedig jelenleg a Monotype Corporation tulajdonában vannak.
A kiállítás három nagy teremből áll a gyönyörű neogótikus Bibliothèque Forney-ban. Ebből kettő a Fonderie Deberny et Peignot eredeti relikviáit mutatja be, mint a betűmintakönyveket, plakátokat, kereskedelmi reklámokat. A gyártáshoz szükséges öntőformákat és kész karaktereket. A harmadik nagy teremben a EPSAA Ecole parisienne Graphisme iskola diákjai által készített plakátok és motion design munkák láthatóak.
A kiállításhoz a jelenlegi járványintézkedéseket figyelembe véve Christophe BADANI (EPSAA) iparművész vezetésével workshop is kapcsolódik, ahol a résztvevők az eredeti magasnyomó formákkal tudnak betűkompozíciókat létrehozni.