Jövő év elejéig látogatható a most szeptemberben a Párizsi Les Arts Decoratifs-ban a Francia-Koreai Év kapcsán megrendezett Korea Now! elnevezésű, komplex koreai design-t bemutató kiállítás. A Korea Craft & Design Foundation szervezésével közösen.
A nagyszabású esemény közel 700 műalkotás és 150 művész, köztük textiltervezők, divattervezők, ékszer és tárgytervezők, betű, könyv és grafikusok, segítségével próbál átfogó képet adni a koreai design erejéről. Amihez szorosan kapcsolódik a történelem és egyben a politikai is. Hisz koreai kiállításról beszélünk, de ez valójában, csak Dél-Koreai művészetet és művészeket jelent. Az ország második világháború utáni kettészakítottsága – a mindennapi életben és a vizuális kultúrában is két különböző országot eredményezett. Az 1988-as Szöul-i olimpia nagyban hozzájárult a kreatív környezet fejlődéséhez, ami a mai napig tart. Nagyon érdekes megfigyelni azt a gyötrelmes munkát, amivel a koreai design asszimilálni akarja a hagyományos, a “népművészetében” elő sámánisztikus elemeket, motívumokat és egyúttal új utakat kipróbálva keresi saját identitását.
A kiállítás grafikai szekciója AHN Sang-soo emblematikus munkáival indul, akit a koreai graphic design atyjának is neveznek. Jelentős befolyással bír ma is a feltörekvő művész nemzedékre. Fő grafikai programja a hangul ábécé, amit átjár YI Sang költészete és a DADA mozgalom. AHN Sang-soo elutasítja a tipográfia normatív szabályait, munkáiban a geometrikus játékosság, a nyelvi kódon van a fő hangsúly. Személy szerint nagy rajongója vagyok és mérhetetlen öröm volt, hogy személyesen találkozhattam és beszélgethettem vele a megnyitó előtti napon. A munkáit már élőben a 2007-es párizsi galerie Anatome-ban is láttam és azóta vártam, hogy talán újból, kiegészülve bemutatásra kerül.
De amin a legjobban meglepődtem és jól esett, az az első mondata volt, hogy…
”ja…Budapest…ja…ja…Orosz István…üdvözöm Őt…mondja meg neki”
Úgy látszik ő a magyar kapocs a koreai design felé, vagy legalábbis a máig élő kortárs tervezőnk, akit nemzetközi szinten tudnak azonosítani az országunkkal.
Talán ugyanaz a “játékosság” iránti tiszteletből szólva, mint PARK Kum-jun, aki a 601 Bisang studio alapítója és elkötelezett híve a tradicionális alapanyagoknak a könyvkészítésben, mint például a hanji papír. Egyben alapítója az 1989-ben létrejövő Paju Book City-nek, ami több száz független kiadónak lett a példa értékű mozgalma.
Ezekre a nyelvi, alapanyagbeli hagyományokra hívja a fel a figyelmet a kiállítást összefogó térbeli installációk, amiket a kiállítás katalógusával együtt a francia Malte Martin és Amélie Lebleu tervezett. Nagyon finoman és elegánsan vezetik rá a látogatót, arra a tényre, hogy innen Európából nézve Gutenberg-et tekintjük a nyomdászat feltalálójának. De Koreában a XI. század közepétől, a Koyo-korszak (918-1392) vége felé, már találunk olyan feljegyzéseket, amik említik a kínai befolyásból átvett fa nyomódúcos, mozgatható nyomólemezes technológiát. Amit később agyagból készített és kiégetett mozgatható nyomóelemekkel majd még később pedig bronz nyomóelemekkel tökéletesítettek. Erre szép példa az 1403-ban megjelent Az erkölcsi szabályok gyűjteménye (Sangyong Yemun) című kiadványa. De ennek ellenére a Yi-kori uralkodók (1392-1910) ideje alatt a könyvkiadás területén mégis a fadúcos nyomtatás maradt az uralkodó technológia egészen a múltszázad elejéig.
A fiatal generációt és most nagyot lépünk az időben a mába – a “Nyugat” felé nyitottság jellemzi – minden előnyös és hátrányos vetületével. Már csak azért is mert többen közülük a méltán híres hollandiai Arnhem-i Werkplaats Typografie tanultak, átvéve a Karel Martens-i grafikus örökséget. Mint például KIM Na. Akinek a vibráló geometrikus grafikái és KIM Do-hyung munkái zárják a kiállítást. Közrefogva Practice studio, Therewhere studio, KIM Bo-huy, Chris Roe és PARK Yeoun-joo több termen át bemutatott plakát és könyvterveit, amik méltán szerepeltek a koreai Typojanchi elnevezésű idén negyedik alkalommal megrendezendő tipográfiai biennálén.
Kapcsolódó linkek:
Les Arts Décoratifs – www.lesartsdecoratifs.fr
atelier Malte Martin – www.atelier-malte-martin.net
KIM Na – www.ynkim.com
KIM Do-hyung – www.grayoval.com
KIM Bo-huy – www.kimbohuy.com
Typojanchi – tipográfiai biennálé: www.typojanchi.org